Publications

Table of contents

Here is a selection of central publications from the chair. For further publications please refer to team members’ individual pages.

Scientific publications

  • Niebert, K., & Gropengiesser, H. (2014). Understanding the Greenhouse Effect by Embodiment – Analysing and Using Students“ and Scientists” Conceptual Resources. International Journal of Science Education, 1–27. doi: 10.1080/09500693.2013.763298 Download
  • Niebert, K. & Gropengießer, H. (2014): Leitfadengestützte Interviews. D. Krüger, I. Parchmann & H. Schecker: Fragen und Methoden der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Springer: Berlin. S. 121-132
  • Niebert, K., & Gropengiesser, H. (2013). The model of educational reconstruction: A framework for the design of theory-based content specific interventions. The example of climate change. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research (pp. 511–532). Enschede: SLO (Netherlands institute for curriculum development). Download
  • Niebert, K., Riemeier, T., & Gropengießer, H. (2013). The hidden hand that shapes conceptual understanding. Choosing effective representations for teaching cell division and climate change. Treagust, D. F. & Tsui, C. (Eds.), Multiple representations in biological education (pp. 293–310). New York: Springer. Link
  • Niebert, K., Marsch, S., & Treagust, D. (2012). Understanding Needs Embodiment: A Theory-Guided Reanalysis of the Role of Metaphors and Analogies in Understanding Science. Science Education, 96(5), 849-877.
  • Niebert, K. & Gropengießer, H. (2012): Understanding and Communicating Climate Change in Metaphors. Environmental Education Research. Download
  • Niebert, K. & Gropengießer, H. (2011): “It is not the CO2 itself, it’s the imbalance!” Conceptual reconstruction of the carbon cycle in global warming. In Yarden, A.: Proceedings of the ERIDOB Conference 2010. Braga.
  • Niebert, K. (2011). Den Klimawandel verstehen – Wie man Vorstellungen zum Klimawandel verstehen und verändern kann. GAIA, 1/11.
  • Niebert, K. & Gropengießer, H. (2010). »CO2 causes a hole in the atmosphere« Using laypeople’s conceptions as a starting point to communicate climate change In W. Leal (Ed.), The Economic, Social and Political Elements of Climate Change. Berlin: Springer
  • Niebert, K. & Gropengießer, H. (2009): The earth is warming because there is a hole in the atmosphere – Students and scientists conceptions of global warming. In M. Hamman et al. (2009): Proceedings of the Seventh ERIDOB Conference. Universiteit Utrecht: Utrecht.
  • Niebert, K. & Gropengießer, H. (2008). Es wird wärmer, weil mehr Sonne auf die Erde scheint - Vorstellungen von Wissenschaftlern und Lernern zum Klimawandel. In U. Harms & A. Sandmann (Hrsg.), "Ausbildung und Professionalisierung von Lehrkräften" Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBiO, Essen 2007. Innsbruck, Wien, Bozen: StudienVerlag, S. 141-158
  • Niebert, K. (2008). „Ich finde es gut, wenn es bei uns ein bisschen wärmer wird.“ Die Folgen der globalen Erwärmung in den Vorstellungen von Wissenschaftlern und Lernern. In D. Krüger, A. U. z. Belzen, T. Riemeier, et al. (Eds.), Erkenntnisweg Biologiedidaktik 7. Kassel. Download
  • Niebert, K. (2007): Den Klimawandel verstehen: Eine evidenzbasierte und theoriebezogene Entwicklung von Interventionen. In Vogt, H., Krüger, D., Upmeier zu Belzen, A., Wilde, M. & Bätz, K.: Erkenntnisweg Biologiedidaktik 6, Kassel - Berlin - Bielefeld. Download
  • Niebert, K. (2006): Wachsen Haare schneller, wenn man sie öfter schneidet? - Eine Untersuchung zu Vorstellungen vom Experimentieren. In Vogt, H., Krüger, D. & S. Marsch (Hrsg.): Erkenntnisweg Biologiedidaktik. Beiträge auf der 8. Frühjahrsschule der Sektion Biologiedidaktik im VdBiol in Berlin. Download

Publications on public understanding of science

  • Niebert, K. (2014): Die nachhaltigen Zwillinge – Keine soziale Gerechtigkeit ohne ökologische Gerechtigkeit. Theorie und Praxis der Sozialen Arbeit 65(2): S.102-113. Download
  • Müller, M. & Niebert, K. (2014): Politik im Anthropozän. perspektiven ds (31) 1, S. 140-148. Download Alternativ
  • Niebert, K. (2014): Wende zur Nachhaltigkeit. Warum wir mehr Forschung für die Menschen mit den Menschen brauchen, In Umwelt Aktuell 02.20214. Download

Contributions to teaching subjects

  • Niebert, K. & Sieve, Bernhard (2012): Vergleich der Wärmeabsorption von Gasen. In Parchmann, I. & H. Schmidkunz: Unterricht Chemie (129) Friedrich Verlag, Velber: S. 49f.
  • Niebert, K. (2009): Es wird wärmer, weil mehr Sonne auf die Erde scheint. In Müller, W. Müller, A. & Kuhn, J.: Unterricht Physik Herausforderung Klimawandel (111/112), Friedrich Verlag, Velber: S. 20-23
  • Niebert, K. (2009): Der Kohlenstoffkreislauf im Klimawandel. In Probst, W.: Unterricht Biologie Stoffkreisläufe (349). Friedrich Verlag, Velber: S. 34-40
  • Niebert, K. (2007). Umweltdetektiv: Wasser untersuchen. Naturfreundejugend Deutschlands, Remagen.
  • Niebert, K. & Marsch, S. (2007). Umweltdetektiv: Dem Wasser auf der Spur. Naturfreundejugend Deutschlands, Remagen.
  • Niebert, K. (2007). Umweltdetektiv: Bäume bestimmen. Naturfreundejugend Deutschlands, Remagen.
  • Niebert, K. (2006). Erlebnisbogen Klima & Wetter. Naturfreundejugend Deutschlands, Remagen.
  • Niebert, K. et al. (2006). Erlebnisbogen Weltall. Naturfreundejugend Deutschlands, Remagen.
  • Niebert, K. (2006). Erlebnisbogen Wald (2. überarbeitete Auflage). Naturfreundejugend Deutschlands, Remagen.
  • Niebert, K. (2005). Erlebnisbogen Wasser. Naturfreundejugend Deutschlands, Remagen.
  • Niebert, K. (2004). Erlebnisbogen Wald. Naturfreundejugend Deutschlands, Remagen.
  • Niebert, K. & Gropengießer, H. (2006): Ein haariges Problem. In Gropengießer, H. et al. Mit Aufgaben lernen. Friedrich Verlag, Velber. (S. 106-109)