Öffentliche Gastvorträge ¦ Publikationen

► Gastvortrag Prof. Dr. Amanda Datnow, 21. September 2022

► Gastvortrag Prof. Dr. Cornelia Gräsel, 12. Oktober 2022

► Aktuelle Publikationen unseres Lehrstuhls

Öffentliche Gastvorträge im Herbstsemester 2022

Mikrophon

Wir freuen uns, Sie auf zwei öffentliche Gastvorträge aufmerksam zu machen, welche von 16.15 17.45 Uhr an der Universität Zürich stattfinden werden.

 

 

 

Mittwoch, 21. September 2022

Prof. Dr. Amanda Datnow

University of California, San Diego, Department of Education Studies

Education Reform Past and Present: Asking Equity Questions and Looking for Hope

Reflecting on a set of studies of conducted over three decades, this lecture examines what has been learned by centering equity questions in research on educational reform. These studies reveal the need to explore educators’ belief systems, emotions, and agency in relation to reform.  They also underscore the co-constructed nature of reform and the importance of attending to context and scale. While prior research reveals the complex challenges educators, policymakers, and communities face in promoting educational improvement with social justice aims, they also provide lessons for a hopeful path forward as we attempt to emerge from a global pandemic. Pursuing an equity agenda of hope in this pivotal moment requires deep thinking about how we conduct research on educational reform, prepare the next generation of scholars, and engage in work across disciplinary and national boundaries.

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Ort

Universität Zürich, Rämistrasse 59, 8001 Zürich

RAA-G-01 Aula

Der Vortrag wird vom Lehrstuhl von Prof. Dr. Katharina Maag Merki und in Kooperation mit den Lehrstühlen von Prof. Dr. Elisabeth Moser Opitz, und Prof. Dr. Anna-Katharina Praetorius organisiert.

Studierende, Kolleginnen und Kollegen sowie weitere interessierte Personen sind herzlich willkommen.

Mittwoch, 12. Oktober 2022

Prof. Dr. Cornelia Gräsel

Bergische Universität Wuppertal, Institut für Bildungsforschung in der School of Education

Thema: Evidenzbasierung in der Lehrkräftebildung

Zu gegebener Zeit werden wir Ihnen detaillierte Angaben zukommen lassen.

 

Aktuelle Publikationen unseres Lehrstuhls

offenes Buch

Maag Merki, K.+, Wullschleger, A.+ & Rechsteiner, B. (2022). Adapting routines in schools when facing challenging situations: Extending previous theories on routines by considering theories on self-regulated and collectively regulated learning. Journal of Educational Change. (+Geteilte Erstautorinnenenschaft).

https://doi.org/10.1007/s10833-022-09459-1 Open Access

Rechsteiner, B., Compagnoni, M., Wullschleger, A., Schäfer, L.M., Rickenbacher, A. & Maag Merki, K. (2022). Teachers involved in school improvement: Analyzing mediating mechanisms of teachers’ boundary-crossing activities between leadership perception and teacher involvement. Teaching and Teacher Education, 116, 103774, https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103774 Open Access

Altrichter, H., & Maag Merki, K. (2022). Wohin entwickelt sich die «Neue Steuerung» im Bildungswesen? In U. Steffens & H. Ditton (Hrsg.), Makroorganisatorische Vorstrukturierungen der Schulgestaltung. Grundlagen der Qualität von Schule 5 (S. 63-82). Münster: Waxmann Verlag.

https://www.wbv.de/shop/themenbereiche/schulpaedagogik/shop/detail/name/_/0/1/6004908w/facet/6004908w///////nb/0/category/1594.html