Aktuelles

Neuerscheinungen ¦ New Publications

Handbuch Schulforschung, Kapitel Schulqualitätsforschung

Maag Merki K. (2021) Schulqualitätsforschung. In: Hascher T., Idel TS., Helsper W. (eds) Handbuch Schulforschung. Springer VS, Wiesbaden.

https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-658-24734-8

https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_22-1

In diesem Beitrag wird in einem ersten Teil das Konzept der Schulqualität und
Schuleffektivität historisch verortet und theoretisch definiert. Im zweiten Teil
werden zentrale Forschungsfragen und aktuelle Befunde exemplarisch vorgestellt sowie relevante Forschungsdesiderata skizziert. Der Beitrag schliesst mit einem
Ausblick.

Concept and Design Developments in School Improvement Research

Concept and Design Development in School Improvement Research

Groote Beverborg, A., Feldhoff, T., Maag Merki, K., & Radisch, F. (Hrsg.). (2021). Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability. Springer. Open access

https://www.springer.com/gp/book/9783030693442

https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9

Read Book, Buch lesen (PDF, 4 MB)

This open access book discusses challenges in school improvement research and different methodological approaches that have the potential to foster school improvement research. Research on school improvement and accountability analysis places high demands on a study’s design and method. The potential of combining the depth of case studies with the breath of quantitative measures and analyses in a mixed-methods design seems very promising. Consequently, the focus of the book lies on innovative methodological approaches.

The book chapters address design, measurement, and analysis developments as well as theoretical and conceptual developments. The relevance of the research presented in the chapters for educational accountability is discussed in the book’s discussion chapter.

More specifically, authors present one specific innovative methodological approach and clarify that approach with a concrete example in the context of school improvement, based on empirical data when possible. In this way, this book helps researchers designing complex useful studies.

S-CLEVER. Schulentwicklung vor neuen Herausforderungen. Eine trinationale Längsschnittstudie in Deutschland, der Schweiz und in Österreich

Das Ziel der S-CLEVER-Studie ist es, die Erfahrungen der Schulen mit der durch die Covid-Pandemie ausgelösten aussergewöhnlichen Situation zu untersuchen. Dabei liegt der Fokus auf den Handlungsstrategien der Schulen sowie deren Veränderung während und nach der Zeit der Schulschliessungen sowie deren Effekte für die Entwicklung der Schule und der Schüler*innen.

Ergebnisbericht S-CLEVER-Studie Schweiz, erste Befragung

 Wir danken für die Unterstützung

Logo Jacobs Foundation

   Logo Stiftung Mercator Schweiz

Jacobs Foundation
Stiftung Mercator Schweiz

Weiterführende Informationen: www.ife.uzh.ch/sclever