Publikationen

Schülerauslese

     Reh/Bühler/Hofmann/Moser (Hrsg.): Schülerauslese (2021)

Der vorliegende Band zeigt, wie seit dem letzten Drittel des 19. Jahrhunderts die Beobachtung von Unterschieden – solchen der Begabung, des Verhaltens und des Interesses – zwischen Schüler*innen in den Schulen mehr und mehr in das Blickfeld rückte.

https://www.klinkhardt.de/verlagsprogramm/2458.html

                                                                                                                                          

Education and the Visual Dimension

Boser/Caruso/Hofmann (Hrsg.): Education and the Visual Dimension of Writing (2019)

Writing (and its shape in particular) is given attention in this special issue in order to analyze multi-layered challenges of modern schooling, ranging from pedagogical to ideological and national ones. Focus is given to writing systems (including the aspect of graphic design), writing ideologies, writing practices and the role they play in the complex social construction and representations of national, regional, cultural, and individual identities.

https://www.tandfonline.com/toc/cpdh20/55/6?nav=tocList

                                                                                                                                     

 

Bodies and Minds

     Herman & Hofmann (Hrsg.): Bodies and Minds in Education (2019)

This special issue explores various body-mind conceptualisations and configurations within different educational contexts. The different contributions focus on concrete manifestations of mind-body entanglements, identifying the fluctuating conceptualisations that have made it possible for a series of mind-body configurations to emerge and exploring how the bodies and minds in these specific cases relate to each other and are (re-)scaped and (re-)shaped over time.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0046760X.2019.1588397

                                                                                                                                     

 

Education and Psychopathology

     Bühler & Hofmann (Hrsg.): Education and Psychopathology (2017)

The papers of this special section study the effects of a new preoccupation with the mental health of children around 1900, its logic, the discourses it sparked, the different techniques (psychometric testing, etc.) employed, and the actors, institutions, disciplines, and assumptions involved. In short, the special section “Education and Psychopathology” is interested in the creation of “the problem child” in the late 19th and early 20th century.

https://www.klinkhardt.de/verlagsprogramm/2194.html

                                                                                                                                      

 

Gesundheitswissen

     Hofmann: Gesundheitswissen (2016)

Stichwort Schulhygiene – welche Folgen hatte der Prozess der allgemeinen Medikalisierung ab der Mitte des 19. Jahrhunderts auf das Schulwesen? Am Beispiel der deutschsprachigen Schweiz untersucht Michèle Hofmann die nachhaltige Einflussnahme von Ärzten – als Vertreter einer zunehmend naturwissenschaftlich orientierten Medizin – auf die Volksschule.

https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-3513-3/gesundheitswissen-in-der-schule

                                                                                                                                      

 

Lehrbuch Pädagogik

     Hofmann/Boser/Bütikofer/Wannack (Hrsg.): Lehrbuch Pädagogik (2015)

Dieses Lehrbuch behandelt relevante Themenfelder der Pädagogik unter verschiedenen Blickwinkeln (etwa aus soziologischer, psychologischer oder sozialhistorischer Perspektive) und zeigt auf, dass sich die spezifischen Fragestellungen und Erkenntnisse gegenseitig ergänzen. Diesem mehrperspektivischen Zugang entsprechend werden vier Themenbereiche dargestellt: Entwicklung und Erziehung, Familie, Schule und Bildungsgerechtigkeit sowie Grundfragen der Erziehung.

https://www.hep-verlag.ch/lehrbuch-paedagogik