Seiteninhalt
Forschungsschwerpunkt
Meine Forschung konzentriert sich hauptsächlich auf (1) die Verbesserung unseres Verständnisses der zugrundeliegenden Mechanismen und Risikofaktoren, die zu Verhaltensproblemen und/oder Viktimisierung bei Menschen mit geistiger Behinderung mit/ohne Autismus-Spektrum-Störung (GB/ASS) beitragen, und (2) die Entwicklung evidenzbasierter Strategien zur Verringerung des Risikos zwischenmenschlicher Gewalt bei Menschen mit GB/ASS.
Ausbildung
2018–2023 |
Doktorat in Sonderpädagogik (Summa Cum Laude) Philosophische Fakultät, Universität Freiburg, Schweiz |
2019–2020 |
Diploma of Advanced Studies (DAS, 30 ECTS) Hochschuldidaktik und Educational Technology Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Freiburg, Schweiz |
2013–2016 |
Master of Arts in Sonderpädagogik (120 ECTS) (Insigni Cum Laude) Philosophische Fakultät, Universität Freiburg, Schweiz |
2013–2013 |
Bachelor of Arts in Geschichte, Erasmus Exchange (60 ECTS) University of Murcia, Spain |
2011–2013 |
Bachelor of Arts in Französisch und Geschichte (180 ECTS) (Magna & Insigni Cum Laude) Philosophische Fakultät, Universität Freiburg, Schweiz |
Tätigkeiten
seit 2023 |
Postdoktorandin Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Zürich, Schweiz |
2022–2023 |
Dozentin und Wissenschaftliche Mitarbeiterin Departement für Sonderpädagogik, Universität Freiburg, Schweiz |
2021–2022 |
Visiting Research Scholar (Doc.Mobility Fellowship) School of Education, St. John’s University, New York City, USA |
2018–2021 |
Dozentin und Wissenschaftliche Mitarbeiterin Department für Sonderpädagogik, Universität Freiburg, Schweiz |
2017–2017 |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin Center for Children’s Right Studies, Universität Genf, Schweiz |
2017–2017 |
Dozentin Department für Sonderpädagogik, Universität Freiburg, Schweiz |
2015–2016 |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin Pädagogische Hochschule Zürich, Schweiz |
aktuelle Mitgliedschaften
Reviewerin für Zeitschriften mit Peer-Review
Reviewerin für Konferenzen
|
Mitglied wissenschaftlicher Organisationen:
|
Mitglied der Doktorandenprogramme der Conférence Universitaire de Suisse Occidentale (CUSO) in Erziehungswissenschaft und Gender Studies |
Publikationen
Publikationsliste zum Download (PDF, 178 KB)
Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)
- Tabin, M., Khemka, I., & Hickson, L. (in Überarbeitung). Preventing elder abuse: Development of a curriculum for elders with intellectual and developmental disabilities. International Journal of Developmental Disabilities.
- Tabin, M., Diacquenod, C., & Petitpierre, G. (2021). Evaluating implementation outcomes of a measure of social vulnerability in adults with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 119. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.104111
- Tabin, M., Diacquenod, C., De Palma, N., Gerber, F., Straccia, C., Wilson, C., Kosel, M., & Petitpierre, G. (2021). Cross-cultural preliminary validation of a measure of social vulnerability in people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 46(1), 67-79. https://doi.org/10.3109/13668250.2020.1793450
- Tabin, M. (2020). Ressources et vulnérabilités des adultes présentant une déficience intellectuelle face aux risques numériques. Revue francophone de la déficience intellectuelle, 30, 13- 24. https://doi.org/10.7202/1075352ar (English translation available on request)
- Tabin, M. (2019). La médiation par les pairs en milieu scolaire: recherche d’un programme pour une école primaire valaisanne. Revue systématique réalisée selon les critères «Evidence-Based Practice». Revue Suisse des Sciences de l’Éducation, 41(1), 36-53. https://doi.org/10.24452/sjer.41.1.5
Dissertation
Tabin, M. (2023). Preventing maltreatment of adults with intellectual and/or developmental disabilities: From the assessment of social vulnerability to the development of a curriculum aiming at preventing abuse and neglect in later life. Cumulative doctoral thesis presented to the Faculty of Philosophy of the University of Fribourg (Switzerland). https://doi.org/10.51363/unifr.lth.2023.017
Beiträge in Herausgeberbänden
- Petitpierre, G., Tabin, M. (2021). From Social Vulnerability Assessment to Active Prevention Measures: A Decision-Making Perspective. In: I. Khemka & L. Hickson (Eds.), Decision Making by Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities (pp. 469-498). Positive Psychology and Disability Series. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74675-9_20
Beiträge in Zeitschriften für die Praxis
- Tabin, M., & Nenniger, G. (2022). Soziale Vulnerabilität und Peereinfluss. Die Situation von Kindern und Jugendlichen mit geistiger Behinderung und/oder Autismus-Spektrum-Störung, Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 9. https://www.szh-csps.ch/z2022-09-02/
- Tabin, M., Diacquenod, C., Petitpierre, G. (2021). Évaluer la vulnérabilité sociale des adultes présentant une déficience intellectuelle. Revue suisse de pédagogie spécialisée, 4. https://www.szh-csps.ch/r2021-12-06/
Interviews
- Tabin, M. (2023). Tour du Monde du Travail Social: Interview avec Anna de Baltimore, USA (available in French and German). SozialAktuell, 2, 20-21.
- Schüpbach, C. (2022). De New York à Sion. Interview avec Mireille Tabin (available in French and German). SozialAktuell, 2, 25.
- Tabin, M. (2021). Un toit pour la nuit, et après? Interview avec Eric Mullener (available in French and German). SozialAktuell, 6, 20-21.
- Tabin, M., Tessari, A., & Dobler, C. (2020). Interview mit Johannes Hensel: Zu Hause wohnen so lange wie möglich (available in French and German). SozialAktuell, 8, 24-25.
Unterrichts- und Testmaterialien
- Petitpierre, G., Tabin, M., Diacquenod, C. & de Palma, N. (2020). Test d’évaluation de la Vulnérabilité Sociale–22 items, manuel de passation, test partie A et B, Université de Fribourg. ISBN 978-2-9700964-5-0
- Khemka, I., Hickson, L., & Tabin, M. (2023). The Effective Strategy-Based Curriculum for Abuse Prevention and Empowerment for Individuals with Developmental Disabilities –for Elders (ESCAPE–E), instructor’s manual and related materials. St. Johns’ University https://escapeabuseprevention.weebly.com/
- Khemka, I., Hickson, L., & Tabin, M. (2023). Construire des Compétences pour se Protéger – 50+ (version francophone du programme, The Effective Strategy-Based Curriculum for Abuse Prevention and Empowerment for Individuals with Developmental Disabilities –for Elders, (ESCAPE–E)), Manuel d’Instruction et matériel associé. St. Johns’ University https://escapeabuseprevention.weebly.com/
Wissenschaftliche Kommunikation
Konferenzbeiträge (peer-reviewed)
- Tabin, M., Diacquenod, C., Petitpierre, G. (2019). Assessing social vulnerability of adults with intellectual disabilities: Cross-cultural adaptation of the TICPV. Oral presentation. World Congress of the international association for the scientific study of intellectual and developmental disabilities (IASSIDD), Glasgow, Scotland. https://doi.org/10.1111/jir.12653
- Diacquenod, C., Tabin, M., Petitpierre, G. (2019). Assessing social vulnerability of adults with intellectual disabilities. Preliminary validation of the TCIVP-FEAI. Poster presentation. World Congress of the international association for the scientific study of intellectual and developmental disabilities (IASSIDD), Glasgow, Scotland. https://doi.org/10.1111/jir.12653
Beiträge an nationalen und internationalen Konferenzen
- Tabin, M., Khemka, I., & Hickson, L. (16.11.2022). Preventing elder abuse: Development of a curriculum for elders with intellectual and developmental disabilities. Online poster presentation, IASSIDD.
- Tabin, M., Diacquenod, C., & Petitpierre, G. (02.09.2020). Appropriation du TV-22 par les professionnel·les: perception et application d’une nouvelle mesure d’évaluation de la vulnérabilité sociale. Société Suisse pour la Recherche en Éducation (SSRE / SGBF), Online Congress. Online-Präsentation. Haute École Pédagogie-Bejune, Biel, Switzerland.
- Tabin, M., Diacquenod, C., & Petitpierre, G. (11.08.2020). Resources and vulnerabilities of adults with intellectual disabilities to digital risks. Institute of Education, London, United Kingdom. Online-Präsentation. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group 15 (SIG) Special Educational Needs, Virtual Conference.
- Tabin, M. (23.10.2019). Erfassung der sozialen Vulnerabilität von Menschen mit geistiger Behinderung mit/ohne Autismus Spektrum Störung. Netzwerks Forschung Sonderpädagogik. University of Zürich, Switzerland.
- Tabin, M., Diacquenod, C., & Petitpierre, G. (13.06.2019). Erfassung der sozialen Vulnerabilität von Erwachsenen mit geistiger Behinderung: erste interkulturelle Validierung des TICPV. Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung (AESF). Posterpräsentation. University of Fribourg, Switzerland. https://www3.unifr.ch/spedu/de/assets/public/tagungen/Tagungsband.pdf