Sozio-ökologische Umweltbildung / Socio-ecological environmental education
In einer Praxis-Forschungs-Kooperation mit Lehrerinnen- und Lehrerteams aus fünf Schulen der Sekundarstufe II wurde ein Konzept für die Umsetzung sozio-ökologischer Umweltbildung in die Schulpraxis entwickelt.
Sozio-ökologische Umweltbildung basiert auf folgenden Überlegungen:
- Umweltprobleme schliessen Fragen nach Ursachen von Belastungen in der Umwelt, nach Veränderungsmöglichkeiten und nach Normen und Werten in unserer Gesellschaft ein.
- Bildung darf sich weder pädagogisch-naiv der Umweltproblematik verschliessen, nochkann sie der Gesellschaft politisch-pragmatisch die Lösung der Umweltprobleme abnehmen. Bildung muss Umweltfragen als Probleme der Lebenssituation der Jugendlichen thematisieren.
- Umweltbildung hat Mitgestaltung in Form einer teilnehmenden Lehr- und Lernkultur im Bildungsprozess selbst zu verwirklichen.
Die Ergebnisse zeigen anschaulich, wie sozio-ökologische Umweltbildung in der Schulpraxis realisiert werden kann.
Socio-ecological approaches build on the assumption that the individual change concept of environmental education and a predominant natural science perspective on environmental problems are simplifications and do not form adequate approaches to the multilayered challenge of environmental problems. The notion “socio-ecological” has been founded on findings from case studies in secondary schools, which gave a strong argument for environmental education focused on critical reflection of real life situations regarding the interface of social and natural sciences.
Socio-ecological approaches are:
constructive: learners and researchers construct and re-construct knowledge on the basis of their own inquiries and case studies, and adopt environmental problems as socially constructed
reflective: learners and researchers approach learning processes as reflection on ways of knowing and mediating knowledge
critical: learners and researchers approach phenomenon and notions of environmental problems in critical and relational dimensions, including questioning historical and future perspectives
participatory: learners, teachers and researchers cooperatively interact while being aware of different interests and needs (Kyburz-Graber, 2013, p.24)
Publikationen
- Kyburz-Graber, Regula; Rigendinger, Lisa; Hirsch Hadorn, Gertrude & Werner Zentner, Karin (1997). Sozio-ökologische Umweltbildung. Hamburg: Krämer.
- Kyburz-Graber, Regula; Rigendinger, Lisa; Hirsch Hadorn, Gertrude & Werner Zentner, Karin (1997). A socio-ecological approach to interdisciplinary environmental education in senior high schools. Environmental Education Research 3(1), 17-28.
- Kyburz-Graber, Regula (2013). Socioecological approaches to environmentalt education and research. A paradigmatic response to behavioral change orientatiions. In: B. Stevenson, M. Brody, J. Dillon & A.E.J. Wals, International Handbook of Research on Environmental Education, New York: Routledge, pp. 23-32.