
Navigation auf uzh.ch
School effectiveness, school improvement, educational governance research and self-regulated learning
2009- | Full Professor of Education at the University of Zurich with a focus on the Theoretical and Empirical Studies of Educational Processes in Schools; first female professor at what was previously the Pedagogical Institute of the University of Zurich |
2023- | Director of theInstitute of Education, University of Zurich | |
2020- | Member of the Scientific Advisory Board of the University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland, Brugg | |
2019- | Member of the Research Advisory Board of the Zurich University of Teacher Education, Zurich | |
2018- | Member of the Scientific Advisory Board of the DIPF – Leibnitz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main, Deutschland | |
2017-2023 |
Chairwoman of the University Council of the Pädagogische Hochschule Freiburg, Freiburg im Breisgau, Germany |
|
2013-2021 |
Vice Dean for Academic Career at the Faculty of Arts at the University of Zurich |
|
2013-2021 |
Member of the National Research Council for the field‚ Erziehungs- und Bildungswissenschaften‘ (Educational Sciences) of the Swiss National Science Foundation (SNSF) |
|
2009-2012 |
Member of the DFG Review Board "Fachkollegium 109" Educational Research for „Allgemeine und fachbezogene Lehr-, Lern- und Qualifikationsforschung“ Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) |
|
2009-2012 |
President Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) |
Full details of the professional activity (German) (PDF, 195 KB)
Suter, F., Feldhoff, T., Maag Merki, K., Radisch, F., Jude, N., & Brauckmann-Sajkiewicz, S. (2023). Kooperationspraxis von Schulen während der COVID-19-Pandemie. Eine trinationale Längsschnittstudie zur Analyse der Effekte von Kooperation auf die wahrgenommene Professionalisierung aus Sicht von Schulleiter:innen. In A. Heinemann, Y. Karakaşoğlu, T. Linnemann, N. Rose, & T. Sturm (Hrsg.), Entgrenzungen. Beiträge zum 28. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (S. 297-307). Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/84742750Open Access
Oude Groote Beverborg, A., Feldhoff, T., Maag Merki, K., & Radisch, F. (Hrsg.). (2021). Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability. Springer.
https://www.springer.com/gp/book/9783030693442
https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9
Read Book, Buch lesen (PDF, 4 MB)
Holmeier, M., Maag Merki, K. & Hirt, C. (2017). Gemeinsames Prüfen. Eine Fallanalyse in Gymnasien der Schweiz. Wiesbaden: Springer VS.
Maag Merki, K., Emmerich, M. & Holmeier, M. (Hrsg.) (2017). Educational Effectiveness Theory. Further developments in a multilevel context. London, New York: Routledge.
Steffens, U., Maag Merki, K. & Fend, H. (Hrsg.) (2017). Schulgestaltung. Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung. Grundlagen der Qualität von Schule 2. Münster: Waxmann.
Altrichter, H. & Maag Merki, K. (Hrsg.) (2016). Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem. (2., erweiterte Auflage). Wiesbaden: Springer VS.
Maag Merki, K., Langer, R. & Altrichter, H. (Hrsg.) (2014). Educational Governance als Forschungsperspektive. Strategien, Methoden, Ansätze. (2. Auflage). Wiesbaden: Springer VS.
Rechsteiner, B., Kyndt, E., Compagnoni, M., Wullschleger, A., & Maag Merki, K. (2023). Bridging gaps: a systematic literature review of brokerage in educational change. Journal of Educational Change (2023). https://doi.org/10.1007/s10833-023-09493-7Open Access |
Suter, F., Feldhoff, T., & Maag Merki, K. (2023). Effects of pre-pandemic school improvement and digital learning on schools during the COVID-19 pandemic. School Leadership & Management. https://doi.org/10.1080/13632434.2023.2259931Open Access |
Compagnoni, M., Rechsteiner, B., Grob, U., Bayer, N., Wullschleger, A., & Maag Merki, K. (2023). No Loss, No Gain? COVID-19 school closures and Swiss fifth-graders' competencies and self-concept in mathematics. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000366Open Access |
Wullschleger A., Rechsteiner B., Rickenbacher A., Maag Merki K. (2023). Improving teaching, teamwork, and school organization: Collaboration networks in school teams. Teaching and Teacher Education, Volume 121, 2023. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103909 Open Access |
Maag Merki, K. & Kötter-Mathes, S. (2022). Zentralabitur / Zentrale Abschlussprüfungen. In M. Harring, C. Rolff & M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik. Zweite Auflage (S. 782 – 793). Münster: Waxmann. https://www.utb.de/doi/book/10.36198/9783838587967
Maag Merki, K., Grob, U., Rechsteiner, B., Rickenbacher, A., & Wullschleger, A. (2022). Preconditions of teachers’ collaborative practice: New insights based on time-sampling data. Frontline Learning Research, 10(1). https://doi.org/10.14786/flr.v10i1.911 Open Access
Altrichter, H., & Maag Merki, K. (2022). Wohin entwickelt sich die «Neue Steuerung» im Bildungswesen? In U. Steffens & H. Ditton (Hrsg.), Makroorganisatorische Vorstrukturierungen der Schulgestaltung. Grundlagen der Qualität von Schule 5 (S. 63-82). Münster: Waxmann Verlag.
Maag Merki K. (2021) Schulqualitätsforschung. In: Hascher T., Idel TS., Helsper W. (eds) Handbuch Schulforschung. Springer VS, Wiesbaden.
https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-658-24734-8_22-1
https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_22-1
Maag Merki, K., Grob, U., Rechsteiner, B., Wullschleger, A., Schori, N., & Rickenbacher, A. (2021). Regulation activities of teachers in secondary schools: Development of a theoretical framework and exploratory analyses in four secondary schools based on time sampling data. In A. Oude Groote Beverborg, T. Feldhoff, K. Maag Merki, & F. Radisch (Hrsg.), Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability (S. 257-301). Cham: Springer.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69345-9
https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9
Read Chapter, Kapitel lesen (PDF, 484 KB)
Schudel, K., & Maag Merki, K. (2021). Taking composition and similarity effects into account: Theoretical and methodological suggestions for analyses of nested school data in school improvement research. In A. Oude Groote Beverborg, T. Feldhoff, K. Maag Merki, & F. Radisch (Hrsg.), Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel and mixed methods and their relevance for educational accountability (S. 83-106). Springer International Publishing.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69345-9
https://doi.org/10.1007/978-3-030-69345-9
Read Chapter, Kapitel lesen (PDF, 397 KB)
Maag Merki, K. (2021). Empirische Bildungsforschung im deutschsprachigen Raum. Rückblick und Ausblick. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 43(1), S. 41-50.
https://doi.org/10.24452/sjer.43.1.4
Maag Merki, K. (2021). Schulentwicklungsforschung. In T. Hascher, W. Helsper & T.-S. Idel (Hrsg.), Handbuch Schulforschung. Wiesbaden: Springer VS.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_71-1
Maag Merki, K.+, Wullschleger, A.+ & Rechsteiner, B. (2021). Ein neuer Blick auf Schulentwicklung. Das Zusammenspiel zwischen impliziten und expliziten Prozessen der Weiterentwicklung der Einzelschule. In B. Asbrand, M. Hummrich, T.-S. Idel, & A. Moldenhauer (Hrsg.), Schultheorie und Schulentwicklung. Forschungsperspektiven auf Veränderungsprozesse von Schule (S. 159-180). Springer VS.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-30774-5_8. (+Geteilte Erstautorenschaft)
Moser Opitz, E.*, Maag Merki, K.*, Pfaffhauser, R., Stöckli, M. & Garrote, A. (2021). Die Wirkung von unterschiedlichen Formen von Co-Teaching auf die von den Schülerinnen und Schülern wahrgenommene Unterrichtsqualität in inklusiven Klassen. Unterrichtswissenschaft.
https://doi.org/10.1007/s42010-021-00103-0 (+Geteilte Erstautorenschaft)
Rechsteiner, B., Compagnoni, M., Wullschleger, A. & Maag Merki, K. (2021): Teachers' implicit theories of professional abilities in the domain of school improvement. Frontiers in Education, 6, section Educational Psychology.
https://doi.org/10.3389/feduc.2021.635473 .
Hirt, C., Karlen, Y., Suter, F. & Maag Merki, K. (2020). Help seeking types in different and across specific task stages of a real challenging long-term task and their role in academic achievement. Frontline Learning Research, 8(4), 74 – 111.
https://doi.org/10.14786/flr.v8i4.627 .
Maag Merki, K., Bühlmann, F., Kamm, C., Truniger, A, & Emmerich, M. (2020). Support of students in primary schools: a comparative case study in a selective education system. Journal of Curriculum Studies.
https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1734663 .
Maag Merki, K. (2020). Das Educational Governance-System im Dienste der Schulentwicklung. Oder: Wie kann Steuerung die Weiterentwicklung von Schulen unterstützen? In I. Van Ackeren, H. Bremer, F. Kessl, H. C. Koller, N. Pfaff, C. Rotter, E. D. Klein, & U. Salaschek (Hrsg.), Bewegungen. Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (S. 405-417). Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Wullschleger, A., Maag Merki, K., Rechsteiner, B. & Rickenbacher, A. (2020). Kooperation von Lehrpersonen im Hinblick auf Schulentwicklung – Forschungsstand und Forschungsperspektiven am Beispiel von sozialen Netzwerkanalysen. In U. Steffens & P. Posch (Hrsg.). Lehrerprofessionalität und Schulqualität – Grundlagen der Qualität von Schule 4 (S. 259-286). Münster: Waxmann Verlag.
Katharina Maag Merki is one of three winners of the UZH Graduate Campus Mentoring Award 2021. This award recognises supervisors of doctoral students at the UZH for outstanding supervision and promotion of young researchers.
Maag Merki, K. (2014). Conducting intervention studies on school improvement: An analysis of possibilities and constraints based on an intervention study of teacher cooperation. Journal of Educational Administration, 52(5), 590-616. https://doi.org/10.1108/JEA-10-2013-0120